woensdag 10 september 2014

HOSOKAWA project - Concertgebouw Brugge



2014
BRUGGE Concertgebouw HOSOKAWA project 









  


Ontmoeting Toshio Hoskawa




Fragmente-Stille

I


II

 

III




IV








inspiratie

Toshio Hosokawa (Hiroshima °1955) vergelijkt muziek met kalligrafie. Dat was de ingang voor beeldend kunstenaar George De Decker (Asse °1951) - zelf ook een gelauwerd componist - om een reeks werken te maken, geïnspireerd door strijkkwartetten van Hosokawa.
Wanneer George De Decker in februari 2014 van het Concertgebouw de opdracht krijgt om nieuw beeldend werk te maken bij muziek van Toshio Hosokawa, trekt hij zich terug in zijn atelier – maar niet om meteen te schilderen. Eerst maakt hij een keuze uit het werk van Hosokawa, het door het Arditti Quartet schitterend uitgevoerde ‘Silent Flowers’, een compositie uit 1998.
Vervolgens hangt hij in zijn atelier in Sint-Katelijne-Waver een reeks blanco doeken (100/120 cm) aan de wand. Penselen en tubes blijven onaangeroerd, eerst moet er geluisterd worden. Keer op keer vult de muziek van Hosokawa de ruimte. Tot de strijkkwartetten - van klank naar beeld - hun vertaling vinden op het witte canvas.

 

Dat De Decker Hosokawa’s metafoor van muziek als kalligrafie gebruikt als inspiratiebron, is niet toevallig. Zelf altijd al gefascineerd door Japanse kunst, schildert hij met een brede, trefzekere toets, haast ‘kalligraferend’ met verf en inkt, waarbij het penseel gehanteerd wordt zoals de pen bij het oorspronkelijke schoonschrift in China en Japan. Daar wordt bij het kalligraferen gebruikgemaakt van een 'brede pen', een pen die in dwarse richting een smalle, maar in lengterichting een brede streep trekt.
Er ontstaat een reeks van acht doeken, die samen twee kwartetten vormen. De met gemengde technieken geschilderde doeken groepeert hij onder de naam:  Fragmente – Stille” (een titel, afgeleid van de compositie van Luigi Nono – ‘Fragmente-Stille,  An Diotima (1979 – 1980) voor strijkkwartet’ - een werk dat ook door componist Toshio Hosokawa wordt gewaardeerd.
In de dankbare betonarchitectuur van Robbrecht en Daem van het Concertgebouw in Brugge komt deze reeks, aangevuld met ander werk van De Decker, perfect tot zijn recht. Of hoe hedendaagse schilderkunst en architectuur een complementaire pendant kunnen vormen voor de muziek van Toshio Hosokawa.
 (Guido De Bruyn)




 








locatie bezoek concertgebouw






 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen